A Perfect Day

Elokuva­­teattereissa 08.01.2016

A PERFECT DAY

A PERFECT DAY

Ensi-ilta: 08.01.2016
Ikäraja: 12
Pituus: 105 min.
Ohjaus: Fernando León de Aranoa
Käsikirjoitus: Paula Fariaksen romaanin pohjalta Fernando León de Aranoa ja Diego Farias
Näyttelijät: Benicio Del Toro, Tim Robbins, Olga Kurylenko, Mélanie Thierry, Fedja Stukan

with the support of the Creative Europe Programme – MEDIA

Ruumis on heitetty kaivoon pilaamaan sen vesi, tiellä makaava kuollut lehmä on merkki tienvarsipommeista ja köyttä ei tunnu löytyvän mistään. On vuosi 1995 jossain päin Balkanin niemimaata, ja vastaus “täällä käydään sotaa” saa riittää perusteluksi ulkopuolisten ihmettelyihin.

Palkitun Fernando León de Aranoan uutuuselokuva A Perfect Day nojaa hänen omiin kokemuksiinsa työskentelystä konfliktialueilla. Huumoria, draamaa, rutiinia, epäonnea, vaaraa ja toivoa – kaikkea tätä mahtuu avustustyöntekijöiden “täydelliseen” päivään.

Sophie (Mélanie Thierry) on tulokas, joka on valmis haastamaan vaikka koko YK:n. Konkari Mambrú (Oscar-voittaja Benicio Del Toro) on nähnyt periaatteessa jo kaiken mutta sydäntään hän ei ole kovettanut. Damir (Fedja Stukan) haluaa sodan loppuvan, Katja (Olga Kurylenko) halusi ennen Mambrún ja B (Oscar-voittaja Tim Robbins) ei tiedä mitä haluaa: hän on kulkenut sodasta toiseen jo niin kauan, ettei enää muistakaan, miten tavallista elämää eletään. Tätä ryhmää eivät vastoinkäymiset hetkauta.

Ohjaaja itse kuvailee englanninkielistä debyyttiään seuraavasti: “Tämän elokuvan ainoa genre on elämä itse. Se on monta elokuvaa samassa, kuin venäläinen maatuska-nukke: draama komedian sisällä, road movie draaman sisällä, sotaelokuva road movien sisällä.”

LUX-ehdokas A Perfect Day sai maailmanensi-iltansa Cannesin elokuvajuhlien arvostetussa Directors’ Fortnight -sarjassa.

“Even more painfully we realize that, 20 years later, only the countries have changed. The human madness remains the same.”

New York Daily News

Culturebox

CANNES 2015 – Directors’ Fortnight

“In a film of fine performances, Mr. Del Toro outdoes himself—and surpasses his recent impressive work in the drug-cartel thriller “Sicario”…
A meditation on the madness of war with a terrific rock ’n’ roll score and a haunting coda”

The Wall Street Journal

"Go, go, go, said the bird: human kind cannot bear very much reality."

(T.S. Eliot)